Продукти

Фъстъчено масло

Фъстъчено масло
18 август 2018

Къде ще намерите богата на калории храна, която пасва идеално на здравословния тип хранене? Не напразно то е толкова популярно в цял свят, а покрай бодибилдинга и у нас. Плюсовете му са много и далеч не се изчепват с калориите и до някъде се дължат и на начина на приготвяне на фъстъченото масло. След като се прибере реколтата, фъстъците се изпичат. След това бързо се изстудяват с въздух, за да се запази цветът и мастното им съдържание, стриват се между гумени ленти, за да паднат люспите и се смилат. Има много разновидности фъстъчено масло: най-популярните са под формата на гладък крем (стрито на най-финни частици като масло), или с малки парченца фъстъци в него (или по-грубо смляно, или в него след финото смилане се добавят обратно по-едри частици), но има и с мед (слага се при печенето), смес с шоколад и други. По закано в САЩ фъстъченото масло трябва да е с минимум 90% фъстъци, без подсладители, оцветители и консерванти. Някои производители заобикалят това, рекламирайки продуктите си като фъстъчен крем за мазане - в него слагат подсладители и други, затова четете етикетите. В някои търговски марки фъстъченото масло може да има сол или захар (декстроза, цукралоза или фруктоза - те трябва да са означени на етикета), други го предлагат в чист вид за любителите на оригиналния му вкус.

За привържениците на здравословното хранене фъстъченото масло е направо откритие. Над 60% от мазнините в него са от здравословните моно и полиненаситени мазнини и ресвератрол и затова то предпазва от много сърдечносъдови заболявания. Има и съвсем малка част транситени мазнини и много малко наситени мазнини - в 2 супени лъжици фъстъчено масло само 3,5 гр от общо 17 гр мазнини са лоши. Може да избегнете и тях, като ползвате натурално фъстъчено масло. Не съдържа холестерол, нещо повече - учените доказаха, че то намалява нивото му в кръвта така ефикасно, както зехтинът в прочутите средиземноморски диети. Ако в нискомазнинната диета за топене на мазнини пък искате да запазите високо нивото на добрия HDL холестерол и да намалите нивото на триглицеридите, заложете на фъстъченото масло (като културистите в предсъстезателните диети). Казват, че е отличен източник на протеин, но той в него не е много: в две супени лъжици, колкото за един сандвич, има 8 грама протеин, и то беден на някои есенциални аминокиселини. За да се подсили протеинът в него, обикновено се комбинира с чаша прясно мляко и сандвич. В супена лъжица фъстъчено масло има 1 гр влакна, които дават чувство за ситост - важно при диети за топене на мазнини. То е бедно и на въглехидрати, затова се комбинира с банани, хляб, ябълки, овесени ядки, стафиди, спагети (тайландска кухня). Съдържа витамин B и витамин E, магнезий, фолат, влакна и аргинин, ниацин, фолиева киселина, фосфор и цинк. Когато е без добавки, трябва да се държи в хладилник, иначе гранясва. В плътно затворен буркан или съд трае до 3 месеца. Ако забележите, че отгоре в бурканчето се събира мазнина, дръжте го в хладилника с дъното нагоре: когато го отворите, тя ще е на дъното му. Фъстъченото масло е невероятно допълнение към здравословният начин на живот, към който всеки фитнес-любител се стреми!

Хранително съдържание в 2 супени лъжици:

калории - 118

протеин - 7,7 гр

въглехидрати - 6,9 гр

общо мазнини - 17 гр

влакна - 2,1 гр

ниацин - 4,4 мг

магнезий - 51 мг

натрий - 140 мг

Sport Nutrition Center

SNC