Л-КАРНИТИН

Л карнитин

Витамино-подобно съединение, което служи за освобождаване и транспортиране на мазнините до митохондрийте на клетките, където се използват за енергия. Напълно естесвена хранителна добавка, без странични ефекти. Чрез употребата на л-карнитин се отслабва много по-лесно, освен това е полезен и за сърцето, черния дроб, мозъка. Организмът го произвежда, но взет под формата на суплемент значително улеснява и засилва изгарянето на мазнини, също така дава и енергия.

Л-карнитинът е хранителна добавка за изгаряне на мазнини и увеличаване на производителността по време на тренировка. Л-карнитинът има дълга история и много фенове. Въпреки това, ви предлагаме да се запознаете по-подробно с него и тогава да прецените дали е подходящата добавка за вас!

Когато се приема правилно, Л-карнитинът може да направи тренировките ви по-ефективни и да подобри физическото ви състояние. Във фитнес залата това може да означава повече издръжливост и повече натоварване. В огледалото ще видите повече мускули и по-малко мазнини.

Прочети повече

Не се страхувайте от Л-карнитина

Л-карнитин 1
Л-карнитин - Вземете от нас!

Въпреки това, което може би сте чели, Л-карнитинът е безопасен. Ако знаете как работи и как да го използвате, може да бъде чудесно оръжие за вашия фитнес арсенал.

Какво е Л-карнитин?

Въпреки че често се категоризира като аминокиселина, Л-карнитинът технически не е точно това. Смята се за съединение, подобно на витамините и аминокиселините, което е свързано с витамините от група В. Когато за първи път е проучен през 50-те години, Л-карнитинът е наричан витамин BT.

Л-карнитинът се синтезира в черния дроб и бъбреците от аминокиселините лизин и метионин. Въпреки това, той се съхранява на други места в тялото - предимно в мускулите (включително сърцето), мозъка и дори в спермата при мъжете. В диетата можете да си го набавите главно от месо и други животински продукти, както и от някои растителни продукти като авокадо и соя, но като правило червеното месо е най-добрият източник на Л-карнитин - и колкото по-червено, толкова по-добре.

Форми на Л-карнитин

Карнитинът съществува в две форми: D-карнитин и Л-карнитин. L-формата е вид карнитин, който се среща в природата и е биологично активен. На етикетите на добавките можете да го срещнете като Л-карнитин, Л-карнитин L-тартарат или Пропионил-Л-карнитин. Всички те са подобни и сходно ефективни. D формата на карнитина, от друга страна, е биологично неактивна и не се предлага като добавка.

Ацетил Л-карнитинът, известен още като ацетилкарнитин или ALCAR, е друга популярна форма на карнитина. Той може да бъде открит в цялата централна нервна система, където играе роля в производството на енергия и произвежда важния невротрансмитер ацетилхолин.

Ацетиловата група, прикрепена към молекулата на Л-карнитин, повишава способността ѝ да преминава през кръвно-мозъчната бариера и да навлезе в мозъка, където действа като мощен антиоксидант. Поради тази причина някои изследвания предполагат, че ацетил Л-карнитин може да осигури защита срещу процесите на стареене и невродегенерацията.

Как работи Л-карнитинът?

Л-карнитин 2
Л-карнитин - Качество и достъпност!

Л-карнитинът помага за транспортирането на мазнини, особено на дълговерижните мастни киселини, в митохондриите на клетките. Веднъж достигнали до там, мастните киселини могат да бъдат окислени - използвани като гориво - за генериране на аденозин трифосфат или АТФ. Л-карнитинът върши тази клетъчна работа, както когато спортувате, така и по време на почивка, но изследванията потвърждават, че той е особено ефективен по време на интензивни упражнения.

Без наличието на достатъчно количество Л-карнитин, повечето мазнини не могат да влязат в митохондриите и да бъдат изгорени за гориво. За хората с дефицит на Л-карнитин, това е сериозно медицинско състояние, което може да доведе до мускулна слабост, забавен растеж, увеличен черен дроб и редица други проблеми. Това е една от причините Л-карнитинът да се счита за "условно необходима" хранителна съставка - тялото ви може да го произвежда само, но ако количеството не е достатъчно, здравето ви може да бъде сериозно засегнато.

Изследване в Шотландия заключава, че в допълнение към работата си за транспортиране на мазнини, Л-карнитинът засилва и действието на инсулина върху мускулните клетки. Това означава, че може да помогне за поддържане на нивата на кръвната захар ниски, дори и след хранене, богато на въглехидрати, като същевременно спомага за възстановяването на гликогена. Това е една от причините да се препоръчва приемането на тази добавка с храна след тренировка.

Някои от най-интересните изследвания върху добавките с Л-карнитин се фокусират върху това как може да повиши атлетичните резултати.

Какви са производителността и физическите приложения на Л-карнитина?

Ролята на Л-карнитин като добавка за изгаряне на мазнини е добре позната. Когато работите за маса, той може да помогне за ограничаване на натрупването на мазнини и да се изградят „по-чисти“ мускули. Ако искате да отслабнете, може да ви помогне за транспортиране на мазнините от клетъчните депа, за да бъдат изгорени като енергия.

Л-карнитин за изгаряне на мазнини като гориво

Някои от най-интересните скорошни изследвания на Л-карнитина се фокусират върху това как може да повиши атлетичните резултати. При едно от проучванията, изследователи от Медицинския университет в Нотингам, една група спортисти консумира 2 грама Л-карнитин, заедно с 80 грама високогликемичен въглехидрат сутрин на гладно и четири часа по-късно в продължение на 24 седмици. Другата група приема само въглехидрати.

Изследователите откриват, че по време на колоездене с ниска интензивност, субектите, приемащи карнитин, изгарят 55 процента по-малко мускулен гликоген, като същевременно увеличават способността на организма да изгаря мазнини с 55 процента. По време на високо интензивно колоездене, субектите, приемащи Л-карнитин, са имали по-ниски нива на млечна киселина и по-високи нива на креатинфосфат - един от основните градивни елементи на АТФ.

Л-карнитин за устойчивост на умора

Л-карнитин 3
Л-карнитин - Купете от нас!

Когато изследователите от Нотингам измерват способността на субектите да се справят с умората по време на колоездачен тест, те откриват, че тези, които приемат Л-карнитин, могат да изминат над 25% по-дълго разстояние. Това вероятно е, защото те изгарят повече мазнини, като запазват мускулния гликоген, а освен това имат и по-ниски нива на млечна киселина и по-високи нива на креатинфосфат.

Л-карнитин за по-малко болки в мускулите и по-добро възстановяване

Редица проучвания върху хора показват, че дози от само 1-2 грама на ден Л-карнитин значително намаляват мускулните увреждания, причинени от усилените упражнения и подобряват възстановяването им след това. Доказано е също, че Л-карнитинът намалява усещането за мускулна болка.

Л-карнитин за подобряване на притока на кръв и “напомпването”

Ефективността на Л-карнитина се дължи не само на способността му да увеличава изгарянето на мазнини и да намалява употребата на гликоген, но и на начина, по който може да засили притока на кръв към мускулите. Увеличеният приток на кръв означава, че повече хранителни вещества и хормони отиват там, където са най-необходими по време на тренировка.

Как се случва това? От една страна, Л-карнитинът намалява уврежданията от окисляване, в следствие на наличието на азотен оксид на организма. Но наред с това, Л-карнитинът засилва активността на ключов ензим, участващ в производството на азотен оксид. В крайна сметка резултатът е по-високо ниво на азотен оксид в кръвта, което не само повишава енергията по време на тренировки, но и подобрява възстановяването на мускулите след това.

Има ли странични ефекти от употребата на Л-карнитин?

Ако приемате Л-карнитин в разумни дози, възможността за негативни странични ефекти е малка. Приемът на големи количества може да причини гадене, коремни спазми, повръщане и диария. Редките нежелани реакции могат да включват мускулна слабост при уремични пациенти и припадъци при хора със припадъчни разтройства.

Как трябва да приемам Л-карнитин?

Много просто, приемайте го с въглехидрати. Някои по-ранни проучвания не доказват наличие на полза от използването на Л-карнитин, тъй като нивата на Л-карнитин в мускулите не се повишават. Това е така, защото Л-карнитинът не е бил приеман в точното време, когато инсулинът е в пик и усвояването на мускулно ниво е адекватно.

По-новите изследвания показват, че нивата на инсулин трябва да са доста високи, за да навлязат адекватни количества Л-карнитин в мускулните клетки, където той изпълнява по-голямата част от своята работа. От друга страна, приемането на Л-карнитин засилва действието на инсулина в мускулните клетки, спомагайки за доставянето на повече глюкоза в тях, както и повече Л-карнитин.

Дори само 1 грам Л-карнитин може да бъде ефективен, но най-добре е да приемате 2-3 грама на доза, за да получите максимална ефективност. Л-карнитинът трябва да се приема заедно с поне 30-40 грама въглехидрати и 20-40 грама протеин, за предпочитане като част от хранене. Това е валидно, ако приемате Л-карнитин, Л-карнитин L-тартарат или пропионил-Л-карнитин. Ацетил Л-карнитин обаче се усвоява по-лесно от храносмилателната система и мускулните клетки, а също и от мозъка, при липса на храна. Следователно тази форма на Л-карнитин може да бъде добавена към други съставки, които засилват изгарянето на мазнини, като кофеин и зелен чай, и да се приема между храненията.

Трябва ли да приемам Л-карнитин на цикли?

Л-карнитин 4
Л-карнитин от SNC

Не е необходимо да се правят циклични приеми на Л-карнитин. Приеман редовно, той продължава да бъде ефективен в дългосрочен план.

Кога трябва да приемам Л-карнитин?

Един от най-добрите моменти за приемане на Л-карнитин е след тренировка, но можете да го приемате през целия ден, заедно с храни с високо съдържание на протеини и въглехидрати. Ако искате да приемате Л-карнитин, заедно с други съставки за изгаряне на мазнини между храненията, помислете за използването на ацетил Л-карнитин.

 

Добавки като Л-карнитин могат да помогнат за състава на тялото, но за да видите драматични резултати, не трябва да разчитате само на него, но и да спазвате здравословна и балансирана диетата и добре изградена тренировъчната програма. Погрижете се и за двете с помощта на нашите консултанти.

 

Не се страхувайте от Л-карнитина

Какво е Л-карнитин?

Форми на Л-карнитин

Как работи Л-карнитинът?

Какви са производителността и физическите приложения на Л-карнитина?

Има ли странични ефекти от употребата на Л-карнитин?

Как трябва да приемам Л-карнитин?

Трябва ли да приемам Л-карнитин на цикли?

Кога трябва да приемам Л-карнитин?

марки
Подреди по