Продукти

Наситените мазнини - добри или лоши?

Наситените мазнини - добри или лоши?
9 юли 2018

Причина за лошата слава на наситените мазнини е и заблудата, че всички те са еднакви, а те не са. Някои не се отлагат лесно под кожата и не носят риск за сърцето. Те се наричат средноверижни триглицериди (СВТ) и се срещат в кокосовото и палмовото масло. Преди да се отложат под кожата, повечето мазнини минават през бавен и труден процес на усвояване, докато СВТ го прескачат и след прием се абсорбират директно в кръвообръщението. В крайна сметка средноверижните триглицериди се изгарят много по-лесно за енергия от другите мазнини, което значи, че и вероятносттта да се отложат под кожата е по-малка. Те оказват влияние и върху подкожната мазнина - според учените СВТ имат директна връзка с намаляването и' и увеличаването на метаболизма. Доказано е, че прием по 10 гр. средноверижни триглицериди на закуска, обяд и вечеря ускорява метаболизма повече, отколкото прием на 10 гр. дълговерижни триглицериди - мазнината в зехтина и царевичното олио. Доскоро някои се съмняваха дали СВТ не окзват вреден ефект върху сърцето - нали са наситени мазнини? Но когато учените сравниха приема на средноверижни триглицериди и зехтин (съдържащ главно здравословните мононенаситени мазнини) в рамките на 16-седмична диета за топене на мазнини, не откриха вреден ефект и от двата типа върху нивото на глюкозата в кръвта, върху холестерола и кръвното. Да не забравяме, че мазнините са необходими и за производството на тестостерон, анаболен хормон от особено важно значение за фитнес манияците. Изводът: средноверижните триглицериди са напълно различни от другите наситени мазнини. Така че може веднага да започнете приема им - по една супена лъжица веднъж дневно с храната, като целта е да стигнете до 1-2 супени лъжици 1-4 пъти дневно.

SNC