Продукти

Сън и топене на мазнини

Сън и топене на мазнини
8 август 2018

Прости неща като недоспиването могат да окажат влияние върху топенето на мазнини и дори не само да попречат да загубите излишните килограми, а дори и да качите мазнини. Липсата на почивка променя биохимията на мозъка, което често е свързано с промени в апетита, нивото на инсулин и метаболизма. Човек често се опитва да реши този проблем с преяждане, а всъщност му е необходим само сън. Когато той не ви е достатъчен, ставате раздразнителни и несъзнателно прибягвате до стабилизиращия настроението ефект на нездравословното хранене. Такъв тип хранене се състои главно от въглехидрати, които дават този прилив на незабавна енергия. Това, обаче, е само за кратко и скоро след това посягате към друго високоенергийна (разбирайте високовъглехидратна) храна.

Недоспиването нарушава всички нормални функции на тялото и разстройва хормоналните и метаболитните му процеси. Когато тялото не получи достатъчно сън, действието на 5 от хормоните му - летпин, грелин, инсулин, кортизол и хормон на растежа, се нарушава. Лептинът например казва на тялото, че е пълно и заситено. Когато след кратка нощна почивка нивото му спадне, тялото усеща постоянна нужда от още храна, по-точно въглехидртати. Нивото на грелина (определяни и като хормон, стимулиращ апетита) пък при малко сън се покачва. А хормонът на растежа както знаете се отделя по време на сън и колкото последният е по-малко, толкова по-малки са шансовете на тялото да топи мазнини и да качва мускули. Тоест пълноценният сън ускорява метаболизма. Истинският тест е как се чувствате на следващият ден, а не когато се събудите. Ако се чувствате раздразнителни и избухливи, почнете да увеличавате времето за сън с по 30 минути, докато настроението ви се оправи. Принципът е сънят да е по един час на всеки два часа будно състояние - при повечето хора това са 7-8 часа сън през нощта. Трябва и да отчитате ред други фактори, влиящи на съня и оттам индиректно на възможността да топите мазнини като претрениране, стрес, напрегнато ежедневие, депресия и други. Някои от тях като крайно драстичните промени в храненето (те стимулират отделянето на кортизол) имат и директен ефект върху качването на подкожна мазнина. Така че когато усетите, че през цялото време сте изморени и усилията ви да стопите мазнини не дават ефект, помислете и за връзката между тях. Тя може да се крие на съвсем неочаквано за вас място - в леглото. Има и редица хранителни добавки, които ще подобрят качеството ви на сън и възстановяване, докато спите. Мелатонин - 5-метокси-N-ацетилтриптамин - контролира бодростта и сънливостта (влияе се пряко от светлината, при тъмнина се сектерира, при светлина не и затова се препоръчва вечер да не се гледа телевизия и да се виси пред компютъра - така секрецията му се обърква). ZMA - Цинк, магнезии и витамин B6 също ще направи сънят ви по-дълбок, ще отпусне мускулатурата и ще повиши тестостерона. 5-HTP - 5 - Хидрокситриптофан Хормонът на щастието повишава нивото на серотонин в мозъка, което ви успокоява и приет преди лягане дава по-спокоен сън. Повишава настроението и намалява желанието за сладко и депресията. Магнезият също е чудесно средство за отпускане преди лягане. Аминокиселината Л-теанин има релаксиращ ефект. Класически вариант е и валерианът - успокяоява нервите, намалява напрежението и тревожността и така спите по-спокойно.

Sport Nutrition Center