Продукти

Тестостерон - мъжкият хормон

Тестостерон - мъжкият хормон
27 юли 2018

Тестостеронът основният хормон при мъжете и е отговорен в обши линии за всичко, свързано с функционирането. От него зависи силата, либидото, настроението, плътността на костите, мускулната маса, разпределението на мазнините, окосмяването, прозиводството на сперма, концентрацията. Жените също произвеждат този хормон, но в много по-мали количества. Тесостеронът се произвежда от тестисите, след като те получат сигнал за това от хипофизата. Количеството при мъжете е най-високо около 20 годишна възраст и от 25 нагоре започва да спада. Вторичните полови белези, в следствие на тестостерона, са повече окосмяване, по-дълбок и плътен глас, повече сила и мускули, по-голямо самочувствие и увереност, повече сексуално желание.

Защо тестостеронът е важен за фитнеса?  

Тестостеронът е най-големият Ви имструмент, чрез който ще имате повече сила, повече протеинов синтез, повече мускулна маса и по-малко мазнини, по-добро възстановяване, повече настроение и желание за живот и тренировки. Ще имате и повече концентрация и бистър ум (ниските нива на този хормон водят до депресия и ''мозъчна мъгла''). Тестостеронът увеличава и нивата на инсулино-подобния фактор на растежа (IGF-1), както и подобрява имунната система.

Тестостеронът засилва азотния оксид и кръвообръщението, което подобрява преноса на кислород и хранителни вещества (като аминокиселини) до мускулите и пениса. Последното Ви гарантира по-добра ерекция и представяне.

Признаци на ниски нива на тестостерон при мъжете.

- умора, депресия, липса на възможност за концентрация, липса на сексуално желание, проблеми с получаването и задържането на ерекция, загуба на мускулна маса и сила, проблема със съня, агресия (погрешно считана за признак на висок тестостерон), смяна на настроенията, липса на нощтни и сутрешни ерекции, липса на желание за живот.

Как да поддържаме оптимални и здравословни нива на тестостерон натурално?

Ограничете алкохола. Той има негативно влияние върху хормоните, като намалява тестостерона и засилва кортизола (хормонът на стреса). Освен това всички знаем какво ни причинява махмурлукът и как се отразява на тренировките и възстановяването ни.

Контрол на стреса. Той и нервите като цяло отново засилват кортизола. Претренирането също е излишен стрес, който намалява тестостерона.

Крайните диети. Ако сте дълго време на тежка диета с малко въглехидрати и мазнини не очаквайте да пращите от тестостерон.

Следтренировъчен протеинов шейк. Протеинът като цяло и конкретно аминокиселината левцин засилват тестостерона. Не на последно място с протеиновия шейк ще имате и по-добро възстановяване.

Не прекалявайте и с тренировките за издръжливост. Ако отново превишите тренировъчния си капацитет ще увеличите кортизола, а той от своя страна ще намали производството на тестостерон.

Хранителни добавки. Билкови екстракти като Трибулус Терестрис (Бабини Зъби) засилват лутеинизиращия хормон, който от своя страна кара тестисите да произвеждат повече тесостерон. Цинкът, както и ZMA също го увеличават. Екстрактът от Мака и сладки картофи също има положителен ефект. Комбинираните продукти, които разполагат с по-голям арсенал от съставки, увеличават тестостерона многократно. Егдистеронът е мощен натурален помощник за същата цел.

Тренировки. Силовите тренировки с тежести и най-вече многоставните упражнения като клек, лег, мъртва тяга, раменна преса от стоеж, набиране, гребане с щанга, увеличават тестостерона. Повторенията трябва да са в силовия диапазон 4-8 повторения и да НЕ СЕ ТРЕНИРА ДО ОТКАЗ. Тренировката не бива да е голяма откъм обем и да не се тренира повече от 45 минути на сесия ( в противен случай отново ще увеличим кортизола). Да се избягва претренирането.

Хранене. Храни, богати на мазнини, като цели яйца, авокадо, зехтин, маслини, слънчогледови и тиквени семки, фъстъчено масло, месо, стимулират отделянето на тестостерон. Броколите и брюкселското зеле съдържат изофлавони, който са анти-ароматазни (подтискат естрогена) и също трябва да присъстват в менюто Ви.

Не употребявайте стероиди. Те могат сериозно да влошат производството Ви на тестостерон за вбъдеще. Могат да прецакат и спермограмата Ви. Използвайте натурални методи за повишаване (не са малко).

Тестостеронът е важен и мощен хормон, на когото трябва да се обръща внимание. Спазвайте съветите, който сме Ви дали, и гарантираме, че ще се почувсвате по-добре, ще тренирате повече, ще имате повече мускулна маса, повече сила и по-малко мазнини. И не на последно място - приятелката Ви ще е благодарна.

SNC